تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/09/09 - 09:45
کد خبر: 489422

نگاهی بر آمار رشد هزینه‌ها در کشور؛

اسرار پنهان تورم/ سرعت رشد هزینه‌ها در کدام بخش‌ها بیشتر است؟

اسرار پنهان تورم/ سرعت رشد هزینه‌ها در کدام بخش‌ها بیشتر است؟

بر اساس این گزارش در این ماه، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲.۹ رسیده است. این گزارش نشان می دهد در آبان ماه ۱۴۰۲ ،نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۴.۹ درصد رسیده که نسبت به تورم سالانه مهرماه، ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نرخ تورم عمومی که به تورم نقطه به نقطه معروف است، براساس جدید ترین آمار های رسمی به 39.2 درصد رسیده است. برای اینکه درک بهتری از این جمله داشته باشید کافی است بدانید خانوار ایرانی در ماهی که پشت سر گذاشتیم، بابت مجموعه ای از کالا و خدمات حدود 40 درصد بیشتر از آبان پارسال هزینه کرده.

گزارش اخیر مرکز آمار ایران مشخص می کند سرعت رشد هزینه ها در عرض 12 ماه گذشته بیشتر از هر حوزه دیگری در بخش هتل و رستوران به چشم آمده و پوشاک، تفریح و دخانیات به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند. براساس همین گزارش در آبان امسال بیشترین سرعت رشد هزینه ها درمقایسه با یک ماه قبل در حوزه آموزش به خانوار ایرانی تحمیل شده است.

روند تورم نقطه به نقطه

تورم نقطه به نقطه یا همان تورم عمومی در ماه گذشته، دقیقا 39.2 درصد به ثبت رسیده است. مرکز آمار ایران که به صورت ماهانه گزارشی تحت عنوان شاخص قیمت مصرف کننده منتشر می کند، می گوید هزینه ای که هر خانوار ایرانی در آبان امسال برای همه جور کالا و خدمات مثل پوشاک، تفریح، حمل ونقل، بهداشت، آموزش، مسکن، خوراکی و ارتباطات و ... پرداخت کرده، 39.2 درصد بیشتر از آبان پارسال بوده است.

تورم نقطه به نقطه آبان امسال تفاوتی با تورم نقطه به نقطه مهرماه سال جاری ندارد و اساسا از تیرماه امسال این شاخص حیاتی در محدوده 40 درصد باقی مانده است.

براساس همین گزارشی که مرکز آمار ایران در اختیار عموم مردم قرار داده، متوجه می شویم نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به آبان پارسال حدود شش درصد تنزل داشته، اما در همین مدت شاهد خلق اعدادوارقام شگفت انگیز دیگری در این حوزه بودیم.

تورم عمومی به عنوان مثال در فروردین امسال تا مرز 55.5 درصد بالا رفته است. اما از آن ماه به اینطرف ترمز رشد نرخ تورم کشیده شد و حالا در پنج ماه اخیر حوالی محدوده 40 درصد اعلام شده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه در کدام حوزه بیشتر است؟

تورم عمومی بیشتر از هر چیزی در حوزه هتل ها و رستوران ها به چشم می آید؛ 56.6 درصد. اتفاقی که معمولا هر ماه تکرار می شود و چون موقع رفتن به رستوران و هتل، هزینه نیروی کار و اجاره بها و ... نیز مطرح است، تا حدود زیادی جای توجیه دارد.

در طرف مقابل مرکز آمار ایران می گوید کمترین سرعت رشد هزینه ها ظرف 12 ماه اخیر در حوزه ارتباطات رقم خورده است و این عدد کمتر از ۱۷ درصد برآورد می شود. تورم عمومی بعد از حوزه رستوران ها و هتل ها، در حوزه پوشاک و کفش پررنگ تر بوده و 47.6 درصد تخمین زده می شود.

یعنی 8.4 درصد بیشتر از نرخ تورم عمومی. تفریح و فرهنگ با تورم 44.5 درصدی، دخانیات با تورم 44.5 درصدی و حمل ونقل با تورم43.6 درصدی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند و آنطرف بعد
از حوزه ارتباطات، کمترین میزان تورم شامل بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها شده است.

تورم عمومی خوراکی ها در ماه گذشته 36.3 درصد بوده که این عدد درمقایسه با تورم عمومی حدود سه درصد کمتر است. سبقت هزینه های آموزش از نرخ تورم ماهانه نرخ تورم ماهانه براساس داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران 2.2 درصد به ثبت رسیده است.

عددی که مشخص می کند در آبان امسال سرعت رشد هزینه ها بابت مجموعه ای از کالا و خدمات درمقایسه با مهرماه امسال کمی بیش از دو درصد ارتقا پیدا کرده است. براساس این گزارش هزینه هایی که بابت آموزش در آبان امسال به خانواده های ایرانی تحمیل شده، بیشتر از هر بخش دیگری بیشتر شده و حدود 4.3 درصد نسبت به مهرماه امسال افزایش پیدا کرده است.

مسکن، دخانیات، پوشاک، هتل ها و رستوران ها به ترتیب رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند و سرعت رشد هزینه ها در این بخش ها از نرخ تورم ماهانه آبان بیشتر بوده است. آنطرف نرخ تورم ماهانه بابت خوراکی ها، تفریح، حمل ونقل، بهداشت و ارتباطات از شاخص کل 2.2 درصدی ماه گذشته کمتر بوده است.

نرخ تورم ماهانه درحالی به 2.2 درصد رسیده که بدنیست بدانید این عدد خرداد پارسال و تحت تاثیر کلید خوردن دور جدید پرداخت یارانه ها تا عدد ترسناک 10.6 درصد تثبیت شده است. تورم نقطه به نقطه کالا ها و خدمات مصرفی در آبان 1402 هتل و رستوران56.4 درصد ، پوشاک و کفش 47.6 درصد ، تفریح و فرهنگ44.6 درصد ، دخانیات44.5 درصد ، حمل ونقل43.6 درصد ، بهداشت و درمان42.7 درصد ، کالاها و خدمات متفرقه 41.6 درصد ، آموزش41.1 درصد ، مسکن، آب، برق، گاز وسایر سوخت ها39.5 درصد ، مبلمان و لوازم خانگی 36.4 درصد ، خوراکی و آشامیدنی36.3 درصد ارتباطات16.8 درصد ، شاخص کل39.2 درصد تورم سالانه در آبان ماه به 44.9 درصد رسید بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در آبان امسال نرخ تورم سالانه مصرف کننده با 0.6درصد کاهش به 44.9درصد رسید.

در این ماه تورم نقطه به نقطه 39.2 درصد و تورم ماهانه 2.2 درصد محاسبه شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در آبان امسال نرخ تورم سالانه مصرف کننده با 0.6 درصد کاهش به 44.2درصد رسید.

در این ماه تورم نقطه به نقطه 39.2 درصد و تورم ماهانه 2.2 درصد محاسبه شده است. تورم سالانه در مهرماه به 45.5 درصد رسید مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در آبان امسال را ۹.44 درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش در این ماه، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 2.9 رسیده است. این گزارش نشان می دهد در آبان ماه ۱402 ،نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 44.9 درصد رسیده که نسبت به تورم سالانه مهرماه، 0.6 درصد کاهش داشته است.

همچنین تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در این ماه نیز، 39.2 درصد بوده است. این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 39.2 درصد بیشتر از آبان ماه ۱40۱ ،برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده اند.

تورم نقطه به نقطه آبان ماه ۱402 ،در مقایسه با ماه قبل، بدون تغییر بوده است. همچنین در آبان ماه امسال تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.2 درصد بوده که نسبت به تورم 2.3 درصدی مهرماه 0.1 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، یک درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، 2.7 درصد بوده است. همچنین درحالی که نرخ تورم سالانه کشور در آبان ماه ۱402 ،برابر 44.9 درصد بوده است اما دامنه تغییرات آن برای دهک های مختلف هزینه ای از 43 درصد برای دهک اول، تا 46.3 درصد برای دهک دهم متفاوت بوده است.

بر این اساس فاصله تورمی دهک ها در این ماه به ۳.۳ واحد درصد رسید که نسبت به فاصله تورمی1.9 واحد درصد در ماه قبل 1.4 واحد درصد افزایش داشته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شریک جرم صهیونیست‌ها/ شکست دکترین امنیتی اسرائیل
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top